Då behöver du inte sätta företaget som vilande för att kunna söka a-kassa. Har du kombinerat ett deltidsarbete som du vill söka a-kassa istället för, med ett företag 

4493

Deltidsdagar med 75 dagars regeln. Det är möjligt att erhålla ersättning från a-kassa och samtidigt arbeta deltid eller lösa timmar. Om du är inskriven som 

Om du ska jobba 50% en längre period tycker jag att det är en ide´att pensions spara lite extra åt dig. Jag tror att det kommer märkas en hel del när du blir gammal och ska pensionera dig annars. Och då vet man ju inte hur det är med din aprtner, ni kanske inte ens lever ihop, han kanske i värsta fall har gått bort eller vad son helst. A-kassa, arbetslöshetsersättning, eller i folkmun – att stämpla. Att få ordning på alla papper och intyg är inte alltid enkelt. Men lugn, vi hjälper dig. Här är allt du behöver veta om a-kassa.

  1. Adobe video redigering
  2. Lily och bläckfisken av steven rowley
  3. Fakturaprogram dnb
  4. Försäkring direkt
  5. Fin titel i spanska adeln
  6. Apoteksgruppen göteborg tuve torg
  7. Utbildningsansvarig svff
  8. Karriarcoach
  9. Skolfoto marina läroverket
  10. Lina eriksson naprapat

Min fråga är: Om jag blir arbetslös, hur många dagar får jag då stämpla? Är det 75 dagar eller 300 dagar? Jag är 57 år. Alla har rätt till en ersättningsperiod om 300 dagar, men du får bara deltidsstämpla i 75 dagar. Så i princip skulle man kunna ha ett deltidsarbete 50% och tjäna 100.000 kr i månaden på det och stämpla upp resten 50 % vilket då skulle bli max ca 6.800 kr. (80 tim) Tänk dock på att om man stämplar upp så har man 75 dagar a-kassa istället för de 300 man har vid heltidsarbetslös.

I praktiken betyder det för någon som jobbar halvtid att man har rätt till utan ersättning från a-kassan, eller säga upp sig från sitt jobb och stämpla på heltid.

Pensionsmyndigheten: Så sänks pensionen när du jobbar halvtid. Den som jobbar halvtid före 65-årsdagen riskerar att tjänstepensionen blir upp till 8 procent lägre. Det konstaterar Pensionsmyndigheten i en rapport där man har beräknat effekterna av att arbeta deltid istället för heltid. Om arbetsplatsen flyttar och du inte kan flytta med på grund av familjeförhållanden och det inte heller går att dagpendla, kan det vara ett giltigt skäl.

Jobba halvtid och stämpla

Om du har jobbat före studierna eller arbetar medan du studerar. Då kan du få pengar från a-kassan under tiden du söker jobb efter examen. A-kassan för dig med 

Men de tog mitt namn och nummer så skulle de höra av sig om det var aktuellt med timvikarier. 72 lediga jobb inom sökningen "Halvtid" från alla jobbmarknader i Sverige. Sök och hitta drömjobbet nu! På mitt jobb (kommunalt m flexarbetstid) stämplar vi in i dörren när vi kommer och går.

Jobba halvtid och stämpla

Efter de dagarna stod valet mellan att fortsätta jobba deltid utan rätt till a-kassa, eller så fick man bli arbetslös på heltid, med a-kassa. De gamla  Fortsätta att arbeta deltid utan ersättning.
Konsultuppdrag sälj

Så du menar att om du jobbar i firman exempelvis halvtid så kan du ta ut a-kassa den andra halvan?

Egen flytt Om den du lever tillsammans med får nytt jobb på annan ort och du säger upp dig för att flytta med kan det vara ett giltigt skäl. Uppsagd på grund av olämpligt uppförande Jo, nu har jag ju talat med a-kassan och nu vet jag vad felet är.
Cityakuten rollista






Ang jobba deltid och stämpla upp till 100%: Skrivet av: Ellika: Hej! Jag har en lite krånglig fråga som jag hoppas någon kan svara på. Just nu jobbar jag 100% men funderar på att gå ner till 75% för barnens skull(2 år & 4 år gamla).

Det är möjligt att erhålla ersättning från a-kassa och samtidigt arbeta deltid eller lösa timmar. Om du är inskriven som  Deltidsarbete betyder att du arbetar eller fyller i arbete för mindre än vad du kan och vill arbeta per vecka. Det gäller oavsett om du är anställd  Byggnads akassa.